Segons l'estudi, el consum moderat de vi negre té efectes beneficiosos sobre la microbiota intestinal.
06/07/2012
Investigadors de la UB, del Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa - Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició (CIBERobn) i del projecte Fun-C-Food (programa Consolider Ingenio) han constatat que consumir vi negre, de manera moderada, millora la microbiota intestinal gràcies a l’efecte dels polifenols. Segons l’estudi, publicat a la revista American Journal of Clinical Nutrition, aquests compostos permeten mantenir una flora intestinal equilibrada que pot protegir contra afeccions com ara els trastorns intestinals, les malalties inflamatòries, el càncer i l’obesitat, entre d’altres.
Els polifenols són composts d’origen natural presents en determinats aliments (fruita, verdura, vi, cafè, te o xocolata) amb nombrosos beneficis per a la salut. En aquest nou estudi s’analitza el potencial efecte prebiòtic dels polifenols del vi i es comprova quina influència exerceixen sobre la microbiota intestinal.
El treball està coordinat pel Dr. Francisco J. Tinahones, investigador principal del CIBERobn i cap del Servei d’Endocrinologia de l’Hospital Universitari Virgen de la Victoria de Màlaga. Segons els experts, és important aprofundir en el coneixement dels mecanismes d’acció dels polifenols en l’organisme i conèixer com es transformen i en quins òrgans i teixits es localitzen. En aquest procés podrien tenir un paper clau els bacteris intestinals, capaços de transformar els compostos fenòlics en noves substàncies que realment podrien tenir impacte sobre els processos patològics implicats en el desenvolupament de malalties.
Tal com explica Cristina Andrés Lacueva, professora del
Departament de Nutrició i Bromatologia i
investigadora principal del Grup de Recerca Metabolòmica Nutricional i dels Aliments de la UB, que forma part del programa Fun-C-Food, «el vi té compostos no digeribles, com ara les proantocianidines, que arriben intactes al còlon, on, gràcies a la microbiota, es metabolitzarien en àcids fenòlics. Aquests sí que es podrien absorbir, amb la qual cosa exercirien el seu efecte protector. D’aquesta manera, els polifenols del vi podrien tenir un efecte prebiòtic beneficiós».
«La diversitat de bacteris que hi ha a l’intestí humà —continua l’experta— és enorme i varia segons els individus, de manera que els efectes dels components ingerits podrien ser diferents segons la flora microbiana de la persona. Per això, és important arribar a conèixer el perfil de microorganismes o de microbiota intestinal dels individus».
El Grup de Recerca Biomarcadors i Metabolòmica Nutricional i dels Aliments de la UB centra l’activitat de recerca en estudis de metabolòmica, tècnica indispensable en la biologia de sistemes. Les línies de recerca del grup, que col·labora activament amb equips internacionals, inclou estudiar nous biomarcadors robustos, segurs i sensibles, basats en la seva biodisponibilidad, activitat i relacionats amb la ingesta de determinats aliments (marcadors de consum), i explorar de manera simultània rutes metabòliques diverses per comprendre com s’associen amb l’obesitat, l’envelliment i la reducció del risc cardiovascular, els anomenats marcadors de risc de malaltia.
Més informació a l'enllaç.