Una activitat que potser no quedarà recollida al butlletí del Parlament —el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, per als amics—, però que hauria de ser-hi. Perquè si hi ha una cosa que hauria de constar en un document oficial és que el CATclub ha trepitjat l’hemicicle del Parlament de Catalunya (tot i que no hem aprovat cap llei… de moment).


Com cada any, al maig, vam tornar a la institució que fa i desfà les lleis que ens afecten cada dia. I com que al CATclub ens agrada arribar preparats —o almenys semblar-ho—, abans d’entrar vam repassar un glossari de paraules clau del vocabulari parlamentari. Paraules que sonen gairebé a música: faristol (el podi des d’on parlen els diputats, i des d’on nosaltres també hauríem tingut molt a dir), escó (el seient de cada parlamentari; ara ja sabeu com es diu la cadira on alguns s’adormen) i hemicicle (la sala de sessions en forma de semicercle, que sempre queda molt bé dir en veu alta). Amb aquest vocabulari nou a la butxaca, la visita va tenir més sentit i, a més, teníem la sensació de ser una mica més cultes, també.
Un cop dins del palau, vam descobrir els racons que fan d’aquest edifici un lloc únic i amb més vides que un gat. Va ser arsenal militar, palau reial, seu de la institució que aprova les lleis catalanes, espai buit (quan en van tapiar les entrades), museu i altra vegada parlament (amb l’adveniment de la democràcia). Una autèntica guerra de successions i un joc de trons institucional, tot en un mateix edifici i sense cap drac a la vista.

Vam admirar la claraboia que il·lumina l’escala d’honor, vam passejar pel majestuós Saló dels Canelobres, i vam descobrir els famosos passos perduts: aquells corredors on es cuinen els acords polítics que després surten als titulars com si haguessin sorgit del debat parlamentari… I no, no és ben bé així. I, per descomptat, vam entrar a l’hemicicle, el cor de tot plegat, on vam aprendre com s’organitzen els debats, com funciona la mesa i per on entra el president a fer el seu discurs.
La visita, per cert, no surt publicada al DOGC. Però nosaltres hi som, i ja n’hi ha prou.


Fora, al Parc de la Ciutadella, vam gaudir d’un altre tipus de cultura: la de passejar sense pressa i mirar les coses com si fóssim turistes en la nostra pròpia ciutat. Vam descobrir obres de Pere Falqués —sí, el mateix que va dissenyar la decoració del palau-parlament, els fanals del passeig de Gràcia i la font de Canaletes— i vam tancar l’activitat del CATclub com sempre: junts i xerrant (tot i que la conversa es va acabar aviat perquè entrem en la famosa època de parcials…).
I per acabar, la foto de família
Perquè cap visita al Parlament no és completa sense la foto de família a l’hemicicle. És gairebé una tradició, un ritual d’acabament que ja forma part de l’ADN del CATclub. I aquesta vegada tenia un gust especial: era l’avantpenúltima activitat del curs. Sí, heu llegit bé. El curs s’acaba, i aquesta foto és gairebé un comiat —temporal, és clar, perquè ja sabeu que al setembre tornarem amb més energia i més idees que mai. Fins aviat, i gràcies per fer que cada activitat valgui la pena.
La foto que demostra que, quan la gent del CATclub s’apleguen, fins i tot l’hemicicle es veu petit.
I recordeu: volem comentaris! Sí, els vostres: els qui hi vau ser i els dels qui us ho heu perdut (i ja esteu pensant a apuntar-vos a la que ve).

L’activitat en setze imatges

1. El dia 7 de maig de 2026. Per si de cas no ens creieu… Prova que hi érem. El DOGC no ho recollirà, però nosaltres sí.

2. La fotogènia del Parlament és irresistible (1).

3. Faristol, escó, hemicicle: el glossari que va canviar-ho tot.

4. La postaleta del CATclub, que no pot faltar ;).

5. Ai, conxo, amb tants botons ara no sé què he de votar!

6. La fotogènia del Parlament és irresistible (2).

7. Molt atents (sobretot pel safareig).

8. La fotogènia del Parlament és irresistible (3).

9. Cara de concentració màxima davant del debat parlamentari.

10. Els «festejadors»: sí, sembla que al Parlament s’hi festeja, i que els festejadors i festejadores s’asseuen al festejador.

11. L’hemicicle com a fons de pantalla? Ara sí que estem a nivell.

12. La fotogènia del Parlament és irresistible (4).

13. Ei! Que potser tenim un futur president o presidenta entre nosaltres.

14. La fotogènia del Parlament és irresistible (5).

15. La fotogènia del Parlament és irresistible (6).

16. La fotogènia del Parlament és irresistible (7).
Marta del Hoyo, becària d’Acollida