17 de maig | DIA INTERNACIONAL CONTRA LA LGTBI-FÒBIA
Amb motiu del 17 de maig, Dia Internacional contra la LGTBI-fòbia, la Universitat de Barcelona vol reivindicar la memòria de Margarida Borràs, considerada una de les primeres persones trans documentades de la història dels territoris de parla catalana i de l’Estat espanyol, convertida avui en un símbol de la lluita per la diversitat i els drets del col·lectiu LGTBI+.
Margarida Borràs va viure a la València del segle XV, una ciutat vibrant i oberta al comerç mediterrani. Segons la documentació conservada, havia nascut amb el nom de Miquel, probablement en una família vinculada a Mallorca, però vivia i es presentava socialment com a dona. En una societat fortament marcada per la moral religiosa i per unes normes de gènere rígides, aquesta expressió d’identitat era perseguida i castigada amb duresa.
L’any 1460, Margarida va ser detinguda i acusada de “vestir-se com una dona” i de mantenir comportaments considerats impropis segons les autoritats de l’època. Després de ser humiliada públicament i sotmesa a tortures, va ser executada el dia 28 de juliol a la Plaça del Mercat de València. El seu cas apareix documentat en els registres judicials medievals, fet que ha permés conéixer-ne parcialment la història i convertir-la en una figura emblemàtica de la memòria històrica trans.
Tanmateix, durant molts segles, el seu nom va romandre pràcticament oblidat. No va ser fins a finals del segle XX i començaments del XXI que investigadors, activistes i entitats de defensa dels drets LGTBI+ van recuperar la seva figura. Aquesta tasca de memòria ha permés reivindicar-la no només com una víctima de la intolerància, sinó també com una persona que va desafiar les normes socials del seu temps i va viure d’acord amb la seva identitat.
Actualment, a la ciutat de València, el seu nom dona identitat a carrers, espais i iniciatives vinculades a la diversitat i a la memòria democràtica. Un dels reconeixements més destacats són els Premis Margarida Borràs, atorgats per l’entitat LGTBI+ Lambda València. Aquests guardons, creats l’any 2002, reconeixen persones i col·lectius compromesos amb la diversitat sexual, de gènere i familiar. Esdevenen un dels principals espais de visibilització del llegat simbòlic de Margarida dins l’activisme contemporani. La seva història també és present en activitats educatives, culturals i commemoratives que busquen sensibilitzar la societat sobre la discriminació històrica i actual que encara pateixen moltes persones trans i del col·lectiu LGTBI+.
Des de la Unitat d’Igualtat de la Universitat de Barcelona, volem contribuir a mantenir viva la memòria de les persones que van patir persecució i violència pel fet de ser qui eren, alhora que reivindiquem la necessitat de continuar construint espais universitaris i socials lliures de discriminació. En el marc del 17M, recuperem la història de Margarida perquè ens recorda que la LGTBI-fòbia té arrels profundes, però també que les lluites pels drets i les llibertats han estat presents al llarg del temps.
Recordar Margarida és reconèixer totes aquelles persones que, al llarg de la història i encara avui, han hagut de defensar el seu dret a viure amb llibertat i dignitat.