Facultat de Belles Arts

Facultat de
Belles Arts

Logo 575 UB

EXPOSICIÓ: ARTESANS. CONSTRUCCIONS COL·LECTIVES DE L’ESPAI SOCIAL.

LACAPELLA
Inauguració: Dijous 01/03/12 – 19.30 h.
Exposició: Del 02/03/12 al 22/04/12

Jordi Canudas, Santiago Cirugeda, Makea, Straddle3, Todo por la Praxis, Curro Claret, Guifi.net / Efraín Foglia, Iconoclasistas, Mona Fawaz / Ahmad Gharbieh / Mona Harb, Stalker / Primavera Romana, Torolab, Núria Güell.

Projecte a cura de Ramon Parramon en col·laboració amb Maral Mikirditsian i Laia Solé.

Es pot dissenyar i construir la ciutat amb la lògica de la creativitat compartida? Com s’articula un projecte col·laboratiu i qui hi pot participar? Autosuficiència, corresponsabilitat, pràctiques alternatives… quines són les relacions que podem establir amb altres pràctiques més institucionalitzades? Pot la crítica social esdevenir una eina de transformació? De quina manera es poden generar noves pràctiques culturals? Com poden transformar l’espai social? Es poden generar alternatives als models econòmics actuals des de la perspectiva de la creativitat aplicada?

PROGRAMA D’ACTIVITATS

Debat sobre dispositius i usos creatius de l’espai públic
Taula rodona amb la participació de David Juárez – Straddle3; Diego Peris – Todo por la Praxis; Alberto Flores i Mireia Juan – Makea; Santiago Cirugeda – Recetas Urbanas i Gaspar Maza, professor d’Antropologia de la Universitat Rovira i Virgili.
Divendres 2 de març, a les 19 h

Aplicació Legal Desplaçada #3 F.I.E.S.
Debat entorn del projecte de Núria Güell amb la participació de Daniel Pont i Amadeu Casellas.
Dijous 8 de març, a les 19 h

El gran joc: Els constructors
Activitat conduïda per Jordi Canudas amb alumnes de l’escola La Sínia de Vic i l’escola Milà i Fontanals de Barcelona.
Divendres 9 de març, de 12 a 13 h i de 14 a 16 h

Taller de Curro Claret
Amb alumnes dels cicles formatius de grau superior d’Arts Aplicades a l’Escultura i de Modelisme Industrial de l’Escola Massana – Centre d’Art i Disseny (UAB).
Data per confirmar

http://www.bcn.cat/lacapella/catala/120302.htm

EXPOSICIÓ: DISSENY DE SISTEMES. ESCOLA D’EINDHOVEN

DHUB
Del 23/02/12 al 27/05/12

Aquesta nova exposició connecta amb la mostra disseny de sistemes: escola d’ulm pel fet que planteja també la reflexió entorn del desenvolupament del disseny de sistemes, que en el cas d’Eindhoven es produeix encreuant-lo amb elements d’interacció.

La intenció del grup és retratar un món que podria ser i transmetre de quina manera els dissenyadors industrials modifiquen la seva perspectiva envers el repte del disseny. El futur del disseny és incert perquè les responsabilitats dels dissenyadors estan canviant. Abans se centraven en la forma i la producció, però quan els productes per dissenyar van variar, el disseny també ho va fer. Ara, amb els productes interactius, el dissenyador ha de tenir en compte no només la forma sinó també els aspectes temporals de la interacció i el comportament dels productes, i fins i tot les particularitats de la seva funcionalitat. Un cop es comença a entendre com es pot dissenyar integrant forma, interacció i funció, el repte següent serà el disseny de sistemes.

http://www.dhub-bcn.cat/exposicio/disseny-de-sistemes-escola-deindhoven

IV CICLE DE CINEMA A LA UNIVERSITAT 2011-2012. NOVES MIRADES DINS D’UN PANORAMA CINEMATOGRÀFIC NOU

UNIVERSITAT DE BARCELONA
Aula Magna de l’Edifici Històric

USHIMA-NEXT (2010)
Dimecres 07/03/12 – 18.00 h.

CRUZANDO EL LÍMITE (2010)
Dimecres 11/04/12 – 18.00 h.

PUZZLED LOVE (2011)
Dimecres 16/05/12 – 18.00 h.

En aquesta nova edició, el cicle presta una atenció especial al sorgiment en l’àmbit cinematogràfic d’una escena creativa renovada, fruit de la feina d’una nova generació de professionals. En aquest context, destaca l’aposta per uns formats i un tipus de propostes que es caracteritzen per l’originalitat. El cicle inclourà, com és habitual, la intervenció de professionals de perfils diversos, que oferiran l’oportunitat de compartir les seves obres, experiències i opinions.

El 7 de març es podrà veure Ushima-Next (2010), de Jesús Manuel Montané i Joan Frank Charansonnet, amb la presència del realitzador Jesús Manuel Montané. L’11 d’abril, serà el torn de Cruzando el límite (2010), de Xavi Giménez, amb l’assistència de la directora artística Silvia Steinbrecht. El cicle es clourà el 16 de maig amb Puzzled love (2011), una obra col·lectiva d’alumnes de direcció de l’Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC). En aquesta darrera sessió hi assistiran els realitzadors Gemma Ferraté i Josecho de Linares.

http://www.ub.edu/dyn/cms/continguts_ca/menu_eines/agenda/docs/IV_cicle_cinema.pdf

PROJECCIÓ XCÈNTRIC. CLIP, KLAPP, BUM. NOVES FORMES DE MÍSICA VISUAL

CCCB
Diumenge 04/03/12 – 18.30 h.

Un programa creat en col·laboració amb Animac, la mostra de cinema animat de Lleida, amb peces seleccionades per la jove comissària austríaca Wiktoria Pelzer. «El títol de la sessió és una referència al llibre del 1987 de Peter Weibel i Veruschka Bódys en el qual reflexionen sobre els videoclips com a forma d’expressió artística. La sessió se centra en la visualització de la música en els darrers anys, en què ha sorgit una gran varietat d’enfocaments del tema que mereix ser descoberta. Rere el llegat de McLaren, Ruttman, Fischinger o Lye, aquesta selecció mostra que el tema de la música visual no ha deixat d’interessar els artistes contemporanis. No és casualitat que la gran majoria d’aquests clips siguin animats, ja que l’animació és una de les arts que poden representar la imaginació (quasi) sense límits.»

Playtime, Steven Woloshen [música: Oscar Peterson], Canadà, 2009, 4 min
On the Motorway, Jul & Mat [música: Metronomy], Regne Unit, 2010, 2 min 30 s
Gridin’, Rogier van der Zwaag [música: Nobody Beats the Drum], Holanda, 2010, 3 min
Trois, quatre, Jean-Patrice Blanc, (ENSAD), França, 2009, 3 min
Dubus, Zelany Rashoho [música: Zelany Rashoho], Rússia, 2008, 4 min
Bagatelle I, schnellebuntebilder (Sebastian Huber, Robert Pohle, Johannes Timpernagel) [música: György Ligeti], Alemanya, 2011, 1 min 16 s
Vergence, Tina Frank, Florian Hecker, Àustria, 2010, 6 min 30 s
Ariel, Marcus Wendt, Vera Glahn, [música: Stateless], Regne Unit/Alemanya, 2010, 3 min 31 s
INSCT, Johannes Timpernagel [música: Skyence], Alemanya, 2010, 2 min 28 s
Transistor, Michaela Schwentner [música: Radian], Àustria, 2000, 6 min
The City, Dirk Koy [música: Five Years Older], Suïssa, 2010, 4 min
Animals, Kristofer Strörm [música: Minilogue], Suècia, 2008, 5 min 41 s
Dynamite, Superelectric (Henk Loorbach) [música: Kraak & Smaak), 2010, 3 min 24 s
Vanishing Point, Takuya Hosogane [música: cubesato], Japó, 2010, 2 min
Tinamv 1, Adnan Popovic [música: Kilo], Àustria, 2011, 4 min.

http://www.cccb.org/xcentric/ca/sessio-clip_klapp_bum_noves_formes_de_ma-40379

SEMINARI: LES DERIVES DE LA TEORIA

MACBA
Del 05/03/12 al 06/03/12
Seminari amb François Cusset

Durant els anys vuitanta, el pensament entorn de l’art en el context angloamericà experimenta una profunda transformació per la influència de la filosofia i la teoria crítica francesa i, en menor grau, alemanya. La recepció d’aquest pensament va comportar una profunda renovació dels llenguatges i problemes centrals de la crítica i la història de l’art. I, per damunt de tot, va naturalitzar la idea d’un discurs entorn de l’art estrictament teòric, una «teoria de l’art».

La influència d’aquest pensament en el discurs dominant angloamericà, els seus viatges d’anada i tornada, l’acoblament amb la psicoanàlisi, el feminisme i el discurs postcolonial, i finalment la seva expansió acadèmica global, han donat forma al context discursiu en què encara avui ens situem per abordar l’art. Aquest cicle de seminaris pretén, d’una banda, avaluar la vigència dels conceptes, problemàtiques, antagonismes i debats que van marcar la dècada dels vuitanta i, de l’altra, apuntar possibles vies de renovació en un moment en què postures que abans semblaven «radicals» es troben còmodament instal·lades en els entorns més acadèmics.

PROGRAMA

Dilluns 5 de març
La gran divisió dels anys vuitanta: quan el treball intel·lectual i la crítica social van separar els seus camins…

Dimarts 6 de març
Jugant amb la subjectivitat: l’accident crític i el final de l’individu


 
http://www.macba.cat/seminari-derives-teoria

CONCURS DE FOTOGRAFIA REENFOCAUB

El darrer trimestre de 2011 va tenir lloc la primera edició del concurs de fotografia Enfoca UB, en el qual hi va haver una important participació de tots els col·lectius i centres de la UB i que ens va permetre descobrir una visió inèdita i personal de la UB.

Per apropar el concurs a la comunitat universitària i donar a conèixer les fotografies finalistes i guanyadores, la UB, amb la col·laboració de Panasonic, organitza el ReEnfoca UB, una acció que recorrerà les diverses facultats de la UB amb un doble objectiu:
• Mostrar les vint fotografies finalistes i guanyadores del concurs Enfoca UB 2011.
• Oferir una nova oportunitat de guanyar una càmera de fotos i productes de marxandatge de la UB mitjançant la participació en el concurs ReEnfoca UB.
Per participar-hi només cal localitzar el panell del concurs, que estarà circulant pels centres de la UB del 27 de febrer al 19 d’abril. El concursant s’ha de fer una foto al davant i pujar-la a l’aplicació Concursos UB del Facebook de la UB. Sigueu creatius! La fotografia més original guanyarà una càmera Panasonic Lumix TZ30. A més, entre tots els participants se sortejaran cinc lots de productes de marxandatge de la UB.
Consulteu les bases a l’aplicació Concursos UB del Facebook UB.
Amb la col·laboració de Panasonic.

KALIDOSKOPI. TAULES DE DEBAT DE PROJECTES ARTÍSTICOEDUCATIUS

EXPERIMENTEM AMB L’ART
Del 07/03/12 al 21/03/12

El cicle té la intenció de donar a conèixer investigacions en recursos pedagògics i experiències educatives relacionades amb les metodologies de l’art contemporani i les pràctiques artístiques col·laboratives, desenvolupades en diferents contextos territorials, socials i educatius.

Dimecres 07/03/12 – Construint comunitat educativa
Dimecres 14/03/12 – El procés creatiu com a projecte educatiu o viceversa
Dimecres 21/03/12 – Nous formats de mediació entre art i societat

http://twitpic.com/8l00gh

TERTÚLIA: CDEC TIPOGRAFIA

DHUB
Dimarts 28/02/12 – 19.30 h.

El proper dimarts dia 28 de febrer, tornarem a comptar amb una de les tertúlies del CdeC – Club de Creativos. Aquesta vegada per parlar de la tipografia com a eina de comunicació visual. Com de costum, els ponents ens presentaran alguns dels seus treballs tipogràfics preferits i a continuació un dels seus projectes en aquesta disciplina.

En aquesta edició es comptarà amb la presència dels següents ponents:
– Jordi Embodas
– Lluís Serra
– Enric Jardí

Organitza: Club de creativos / Amb la col·laboració del DHUB

http://www.dhub-bcn.cat/activitat/tertulia-cdec-tipografia-0

VOTA EL DISSENY DE LA CARPETA UB 2012-2013

Fins el proper 8 de març podrás votar el disseny de la carpeta UB 2012-2013 en el següent enllaç:

http://www.ub.edu/carpeta/2012/votacions.php

Pot participar en la votació tot l’alumnat matriculat a la UB en estudis de 1r cicle, 2n cicle, doctorat i màsters oficials en centres propis, tot el professorat dels centres abans esmentats i el personal d’administració i serveis.

Els resultats es publicaran el dia 9 de març de 2012.

XVIII BIENNAL D’ART CONTEMPORANI CATALÁ

La XVIII Biennal d’Art Contemporani ja té definits els nou artistes que participaran en aquesta exposició itinerant que organitza la Canals Galeria d’Art. El jurat s’ha reunit aquest divendres per escollir nou del total de 120 artistes nascuts a partir del 1976 que s’havien presentat al certamen. La mostra s’inaugurarà al Museu del Tapís Contemporani-Casa Aymat el 19 d’abril i a partir del 9 de juny començarà el recorregut pel territori català, estant confirmades ja Lleida i Tarragona.

Els nou artistes seleccionats, alguns d’els alumnes de la nostra facultat, són: Lúa Coderch, Loretta Firmani, Ayuko Hoshino, Laura López, Claudia Pagès, Francesc Ruiz, Joan Saló, Sergi Serra i Mireia Terrado.

El jurat, amb membres de tot Catalunya, està compost per: Lluís Campins, director del Museu de Sant Cugat; Eudald Camps, crític d’art de Girona; Josep Canals, galerista i director de la Biennal; Francesc Gabarrell, Conservador del Museu d’Art Jaume Morera de Lleida; Àlex Mitrani, crític d’art i comissari independent; Josep Montoya, Vicedegà de Cultura de la Facultat de Belles Arts de la UB; i Aureli Ruiz, artista.


http://www.canals-art.com/biennaldart2012.html